ابزار و شیوه‌های نوین برای نیازهای قدیم

کشاورزی از دیرباز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری بوده که چهار نسل متفاوت را در این صنعت رقم زده است. هر کشف و اختراعی در دنیا، سعی کرده تا به نحوی کیفیت و بازدهی محصولات غذایی را بهبود دهد. افراد نوآور از سراسر دنیا، استارتاپ‌های زیادی را به وجود آوردند تا سهم کوچکی در ارتقای زندگی مردم داشته باشند.

بازار 500 میلیارد دلاری تکنولوژی‌های کشاورزی و افزایش نیاز 70 درصدی مردم به غذا تا سال 2050، آنقدر قانع‌کننده هست که هر سال شاهد رشد نوآوری و استارتاپ‌های تازه در این حوزه باشیم.
همچنین، گستردگی صنعت کشاورزی و مواد خوراکی باعث شده تا هرکسی با هر تخصصی بتواند ایده‌ای جدید را به صحنه عمل بیاورد و گره‌ای از کار کشاورزان و مصرف‌کنندگان باز کند. اگر شما هم مشتاق دیدن پیشرفت‌های تازه در صنعت پرورش مواد غذایی هستید، با ما همراه باشید.
بیایید قبل از رفتن به سراغ نوآوری‌های جدید، به مسیر طی‌شده تکنولوژی‌های کشاورزی نگاهی داشته باشیم:

سیر تحول فناوری‌های کشاورزی

کشاورزی تا اوایل قرن بیستم میلادی، بیشتر با هدف امرار معاش انجام می‌شد. نتیجه چنین تفکری بهره‌وری پایین این صنعت و طاقت‌فرسابودن فعالیت‌های آن بود. از مهم‌ترین ابداعات این دوره می‌توان به شخم‌زدن و استفاده گسترده از حیوانات بارکش و کاری مانند الاغ، اسب و قاطر اشاره کرد.
از کشاورزی نسل یکم که بگذریم، با اختراع ماشین‌هایی مانند تراکتور در اواخر قرن نوزدهم به نسل دوم صنعت کشاورزی وارد می‌شویم. سپس، فناوری کشاورزی هم‌راستا با شتاب‌گرفتن فناوری‌های مختلف وارد چرخه‌های مختلف توسعه فعال شد.

Image name

کشاورزی دقیق (نسل سوم)

نام دیگر این دوره، کشاورزی هوشمند است. در کشاورزی دقیق، همه ورودی‌ها در تولید محصول به‌طور کامل ردگیری و مدیریت می‌شوند. دنبال‌کردن تفکر کشاورزی هوشمند و پیشرفت روزافزونه فناوری‌های کشت و کار، منجر به ابداع روش‌های جدید و ابزارهای کارآمد شد.
اختراع GPS نقطه عطفی در این دوره به‌شمار می‌رود. کشاورزان با کنترل ماهواره‌ای زمین‌ها خود توانستند منابع خود را بهتر از گذشته مدیریت کنند. کشاورزی پایدار و امکانات خودکارسازی فعالیت‌های کشت و کار از دل همین ابدعات و شیوه‌ها بیرون آمدند.

کشاورزی متصل (نسل چهارم)

گذر بشریت از کشاورزی هوشمند به کشاورزی متصل مثال خوبی از استفاده فناوری‌های تولید سریع در کشاورزی است. فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های خودگردان، روبات‌های مجهز به سنسور، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا، پهپادها و ماهواره‌ها در آغاز قرن بیست و یکم، کشاورزی نسل چهارم را شکل دادند.
خودکارسازی اکثر بخش‌ها، اتصال دیجیتالی ابزارها و تصمیم‌گیری داده‌محور عوامل دخیل در فرآیند، نمونه‌های واضحی از پیشرفت در این دوره به‌شمار می‌رود. هدف از ادغام و شبکه‌شدن فناوری‌های کشت‌وکار، بهینه‌سازی مراحل فرآیند تولید و ارتقای نظارت، مدیریت و کنترل کسب‌وکار بود.

کشاورزی دیجیتال (نسل پنجم)

نسل آینده شیوه‌های نوین کشاورزی برای به حداکثر رساندن بازدهی محصولات و دیگر خروجی‌های این صنعت، Digital Agriculture نام دارد. فناوری 5G نقش پررنگی در افزایش دسترسی کشورهای مختلف به آخرین دستاوردهای Agritech دارد.
کشاورزی دیجیتال در مقایسه با دیگر روش‌ها، در جنبه‌های زیر برتری دارد:

  1.     جمع‌آوری داده
  2.      دقت داده‌ها
  3.      به‌موقع رساندن داده‌ها

انسان روی آب و هوا، آفات و بیماری‌های مختلف گیاهان هیچ کنترلی ندارد. کشاورزی دیجیتال به ما کمک می‌کند تا تاثیر منفی این عوامل کمتر شود. همچنین، Digital Agriculture فرصت فوق‌العاده‌ای به کشاورزان برای بهبود تصمیم‌گیری و عوامل تحت کنترل خود می‌دهد. عواملی شامل:

  1.       چه نوع محصولاتی بکاریم
  2.       چرخه کاشت محصولات را چطور تغییر دهیم
  3.       چه زمانی و چه مقدار آب مصرف کنیم
  4.       چه زمانی، چه مقداری و چه نوع مواد مغذی و محصولات مراقبتی گیاه استفاده کنیم

Image name
  • نوآوری‌های پیشرو در صنعت کشاورزی

خوشبختانه نیاز نیست چند ده سال منتظر بمانیم تا تاثیر نوآوری‌های حوزه کشاورزی را در زندگی روزمره ببینیم. مواد غذایی جزو نیازهای اولیه زندگی ماست. در ادامه، برخی از نوآوری‌هایی را معرفی می‌کنیم که شیوه کشت، حمل و نقل، ذخیره‌سازی و مدیریت محصولات را تغییر داده‌اند.

  • زنبورهای عسل کنترل‌کننده آفات

به ارزش 20 میلیارد دلاری زنبورهای عسل در آمریکا که نگاه می‌کنیم، نوآوری‌های مختلف در این صنعت منطقی به‌نظر می‌رسد. یکی از نوآوری‌ها، Bee Vectoring Technology نام دارد. در سیستم BVT، کندوهای خاصی طراحی شده‌اند که زنبور روی آن‌ها می‌نشیند و مقدار کمی مواد کنترل آفات به پایش می‌چسبد. سپس، هنگامی که حشره برای گرده‌افشانی پرواز می‌کند، مواد کنترل آفات را نیز پخش می‌کند. در این روش، بدون آبپاشی یا استفاده از تراکتور، بازدهی محصول و کیفیت خاک گیاهانی مانند سیب، گوجه و بلوبری بهبود می‌یابد.

  • کشاورزی عمودی در فضای محدود

بازدهی برنج در هر هکتار، حدود سه تا شش تن محصول است. با این‌حال، کشاورزان با هیدروپونیک (ریشه در آب) و ایروپونیک (ریشه در هوا) دیگر محدود به متراژ زمین نیستند. کشاورزی عمودی، در قفسه‌هایی بالاتر از سطح زمین انجام می‌شود تا بازدهی محصول در فضاهای کوچک بالا برود. کشاورز در این شیوه باید همه عوامل مانند نور، دما، آب و گاهی کربن دی اکسید را کنترل کند. مصرف آب، انرژی و نیروی انسانی نیز در شیوه عمودی بسیار کم است.

  • فناوری دام‌پروری

شاید اکثر فناوری‌ها مربوط به گیاهان باشد، اما صنعت دام‌پروری نیز در ترکیب با بینش‌های داده‌محور پیشرفت خوبی داشته‌است. برخی از نوآوری‌های این حوزه:

  1.      دستگاه‌های شیردوش خودکار و سنسورهای تعیین کیفیت شیر
  2.      سیستم‌های نظافت خودکار محیط
  3.      سیستم‌های غذادهی خودکار
  4.      درمان غیر آنتی‌بیوتیکی با استفاده از فناوری پالس آکوستیک

  • مترسک‌های لیزری

دیگر دوره مترسک‌های چوبی با آن قیافه ترسناکشان گذشته است. پس از کشف این واقعیت که پرنده‌ها به رنگ سبز حساس هستند، محققان شروع به ساخت مترسک لیزری کردند که نور سبز از خود تولید می‌کرد. این نور در آفتاب دیده نمی‌شود، اما می‌تواند پرنده‌ها را قبل از خراب‌کردن محصولات هدف قرار دهد. کاهش 70 تا 90 درصدی میزان تخریب محصولات کشاورزی از نتایج این فناوری است.

  • فناوری مینی‌کروموزوم

مینی‌کروموزوم‌ها به ما کمک می‌کنند تا ویژگی‌های گیاه را بدون جایگزینی ژن‌ها ارتقا دهیم. مهندسان ژنتیک با استفاده از این فناوری، می‌توانند محصولاتی بسازند که به آفت‌کش، قارچ‌کش و کود شیمیایی کمتری نیاز دارد. در نتیجه ضایعات شیمیایی کشاورزی کاهش می‌یابد. همچنین، با فناوری مینی‌کروموزوم‌ها می‌توان استحکامات زیستی گیاه و محتوای مغزی آن را افزایش داد.

10 استارتاپ حوزه کشاورزی فناورانه

Image name

فقط 3 هزار استارتاپ فعال در صنعت کشاورزی هند وجود دارد. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که این صنعت جذاب، در دیگر کشورها هم محبوب است. حالا بیایید چند استارتاپ جالب در این حوزه را به شما معرفی کنیم:

  • DeHaat

دیهات، استارتاپی از کشور هند است که با ارائه خدمات جامع کشاورزی، سعی در توانمندسازی کشاورزان کوچک دارد. خدمات این استارتاپ شامل دسترسی به بذرهای باکیفیت، کود و محصولات مراقبت از گیاهان به همراه مشاوره و ارتباطات در بازار می‌شود. دیهات از طریق پلتفرم دیجیتال خود به افزایش بازدهی، کاهش هزینه و بهبود زندگی هزاران کشاورز کمک کرده‌است.

  • The Crop Project

استارتاپی از بروکلین، نیویورک که حوزه فعالیتش، بازتولید محصولات کشاورزی است. این استارتاپ، کتانجک را به‌طور عمده از کشاورزان می‌خرد و آن را خشک و آسیاب می‌کند. سپس، از کتانجک فرآوری‌شده می‌توان در ساخت غذا، کود و مواد زیستی استفاده کرد. چرا کتانجک؟ زیرا می‌تواند با صفر ورودی می‌تواند زیست‌توده تولید کند، کربن دی اکسید را به دام بیاندازد و اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها را کاهش دهد.

  • SOS Bio

به یکی از وعده‌داده شده‌ترین استارتاپ‌های صنعت کشاورزی رسیدیم. این استارتاپ، مواد شیمیایی پایداری فراهم می‌کند که موثرتر از مواد شیمیایی سنتی هستند. کود عملکردی ecoNPK، مخلوطی از مواد ارگانیک، ریزمغذی‌های ضروری و ریزعناصر است. سطوحی از کربن و شکرهای پایدار، این کود را به محصول خوبی برای افزایش بازدهی زمین تبدیل کرده‌است.

  • Trace Genomics

استارتاپی که از استخراج DNA و یادگیری ماشین برای فراهم‌کردن اطلاعاتی درباره نمونه‌های مختلف خاک استفاده می‌کند. تریس ژنومیکس کالیفرنیایی به درد متخصصان کشاورزی می‌خورد که به‌دنبال فناوری‌های سطح بالا در این حوزه هستند.

  • RootWave

علف‌های هرز یکی از آفاتی هستند که اجازه رشد سالم به گیاه نمی‌دهند. این استارتاپ انگلیسی با شوک الکتریکی، علف‌های هرز را نابود می‌کند و موجب بازیابی اکوسیستم می‌شود. دستگاه‌های تولیدشده روت‌ویو به همین منظور ساخته شده‌اند.

  • Yansect

استارتاپی فرانسوی که در فرآوری حشرات تخصص دارد. البته، قرار نیست که حشرات فرآوری‌شده به مصرف انسان برسد. فرآیند اختصاصی یانسکت برای تولید پروتئین باکیفیت حشرات و محصولات روغنی به‌کار می‌رود که برای آبزی‌پروری، غذای حیوانات خانگی و بازارهای خوراک تخصصی کاربرد دارد. هدف این استارتاپ، یافتن روشی پایدار برای تقاضای رو به افزایش خوراک پرپروتئین و جایگزین‌های کود به همراه کاهش تاثیر محیط زیستی روش‌های قدیمی کشاورزی است.

  • Mootral

یک استارتاپ انگلیسی دیگر که این بار در حوزه مکمل‌های خوراکی احشام فعالیت می‌کند. دام‌ها از قبیل گاو، بز و گوسفند از منابع اصلی تولید متان و آلوده‌کردن هوا هستند. استارتاپ موترال ادعا می‌کند که مکمل‌های خوراکی این شرکت، منجر به کاهش انتشار متان دام‌ها می‌شود.

  • Product Pay

استارتاپ لس آنجلسی پروداکت پی، کشاورزی را با فینتک ترکیب کرده و راه‌حل‌های مختلفی برای حل مشکلات مالی کشاورزان ارائه داده‌است. اختصاص منابع مالی پیش از برداشت به تولیدکنندگان محصولات تازه یکی از راه‌حل‌های این استارتاپ است. دیگر محصولات این شرکت، شامل شبکه‌ای از کشاورزان، ابزار قیمت‌گذاری و هشداردهنده آب و هوا و تجزیه و تحلیل فروش می‌شود. 800 مشتری هم‌اکنون از خدمات ProductPAy استفاده می‌کنند.

  • Infarm

با محبوبیتی که شیوه کشت هیدروپونیک پیدا کرده است، تعجبی ندارد که استارتاپ اینفارم، مزارع عمودی خود را در شهرها بسازد. این استارتاپ آلمانی مزارع هیدروپونیک خود را در انتهای مقاصد قرار می‌دهد تا هزینه‌های حمل و نقل و استفاده از آب را کاهش دهد. به گفته Infarm، مزارع این شرکت 250 هزار گیاه در ماه تولید می‌کند.

جمع‌بندی

تا اینجا نگاهی به سیر تحول تکنولوژی‌های کشاورزی در دنیا انداختیم، به سراغ نوآوری‌های تازه در صنعت کشاورزی رفتیم و استارتاپ‌های مختلف این حوزه را بررسی کردیم. کدام یک از ایده‌های نوآورانه کشاورزی برایتان جذاب بود؟ فکر می‌کنید روزی در استارتاپی فعال در حوزه مواد غذایی فعالیت کنید؟

منابع:

o Enterprise League
o Exploding Topics
o Mass Challenge
o EOS Data Analytics

مترجم:

سینا حسن زاده